Jeżeli nie wiesz jeszcze jak powinno się jeździć i chciał byś poznać sekrety prawdziwej profesjonalnej jazdy , to zapraszam do artykułu 😉

Nauka jazdy Torem Optymalnym

Optymalny Tor Jazdy to taki, który pozwala na najszybsze pokonywanie zakrętów. Jadąc po torze wykorzystuj całą jego szerokość. Staraj się uzyskać możliwie największą prędkość na wyjściu z zakrętu. Podstawową zasadą jest, aby osobno hamować, przyspieszać i skręcać. Dojedź do zakrętu od zewnętrznej, hamuj na prostych kołach, gdy skończysz hamować zjedź do wewnętrznej, staraj się przy tym utrzymać możliwie najwyższą prędkość, a gdy będziesz pewien, że nie musisz za chwilę ściągać nogi z gazu – przyspieszaj bez utraty przyczepności.

Wchodź w zakręty wolniej, aby szybko z nich wychodzić. Pamiętaj, aby wykonywać możliwie najmniej ruchów i robić to możliwie płynnie. Patrz daleko przed siebie. W wyścigach wszystko dzieje się kilka razy szybciej niż na drodze i trzeba odpowiednio dalej patrzeć. Okrążenie za okrążeniem trzymaj się tego samego toru jazdy i przejeżdżaj zakręty za każdym razem tą samą linią. Jeśli masz przed sobą ciasny zakręt i chcesz pokonać go z gazem w podłodze – gokart w pewnym momencie wpadnie w poślizg, obróci się i zatrzyma. Będziesz musiał ponownie go rozpędzać.

W przypadku bolidów z napędem na tylną oś dysponujących odpowiednio dużą mocą istnieje możliwość szybkiej jazdy w zakrętach z wykorzystaniem poślizgu. W przypadku gokartów takiej możliwości nie ma – poślizg to strat, dlatego staraj się go unikać.

 

POŚLIZG = UTRATA PRĘDKOŚCI

Jeśli więc szaleństwo na zakrętach odpada i odpada również żółwie tempo (nie chcesz być ostatni w stawce) pozostaje jazda OPTYMALNYM TOREM jazdy. Nie liczy się prędkość na wejściu, ale na wyjściu z zakrętu.  

Technika pokonywania zakrętów sprowadza się do:

  • wchodzenia w zakręty od zewnętrznej, dojeżdżania do szczytu zakrętu, a następnie ponownego powrotu do zewnętrznej zakrętu
  • wykorzystania każdego dostępnego centymetra toru
  • pokonywania serii zakrętów tak, aby mieć jak najwyższą prędkość na wyjściu z ostatniego zakrętu w serii, co w praktyce , oznacza, że w pierwszy zakręt w serii lepiej wjechać raczej wolniej, niż szybciej
  • prostowania zakrętów w maksymalnym stopniu – czasami istnieje możliwość pokonania szykany lub następujących po sobie zakrętów przejeżdżając niemalże przez ich środek w linii prostej.